Nu skal der fokus på kulturturisme

14-05-2021
Et tværgående samarbejde mellem Skagen Kunst- museum, Utzon Center og Kunsten bliver søsat
Af Palle Bjørnstrup

Udgangspunktet er: Hvad har Krøyer, Ancher, Aalto og Utzon til fælles? Svaret er: De er superbrands på den internationale kulturscene.

Bag initiativet står det nye Destination Nord, der med midler fra blandt andre Den Nationale Turismepulje vil kickstarte kulturturismen post coronakrisen.

Direktør for Destination Nord, Tonny Thorup siger: ”I sommeren 2020 oplevede turismebranchen et kraftigt fald i internationale overnatninger. Meget tyder imidlertid på, at den utryghed, som pandemien har ført med sig, potentielt fortsat vil være hos den internationale del af gæsterne en rum tid endnu. Derfor ser Destination Nord det som altafgørende, at vi nu sætter ind med en væsentlig styrket, international markedsførings-indsats for at vise Nordjylland som et trygt feriemål. Vi har nogle af verdens mest unikke kunstbrands i vores destination og det skal bruges. Der ligger et kæmpepotentiale i at tænke mere på tværs, skabe og udnytte de brands og de fortællinger, som vi ejer i dag”:

Direktør for Utzon Center og Kunsten, Lasse Andersson supplerer: ”For eksempel er en amerikaner vant til store afstande, og regner derfor ikke turen fra Aalborg til Skagen for noget – og det hænger ofte sådan sammen, at hvis man er interesseret i kunst og arkitektur, så søger man så mange og så forskelligartede oplevelser som muligt. Vi vil sammen gøre det let og selvfølgeligt – både praktisk og markedsføringsmæssigt – for kulturinteresserede fra hele verden at vælge Nordjylland som det næste rejsemål”.

Lisette Vind Ebbesen, direktør for Skagens Kunstmuseer er også begejstret: ”Nordjylland har utroligt meget at byde på i forhold til både, kunst, arkitektur og natur. Niveauet er højt, og autenticiteten er stærk, og så er der stor variation og masser af spændende historier at fortælle rundt omkring i hele regionen, og det skal vi sammen ud at fortælle resten af verden!

Udfordringerne i forhold til at tiltrække flere internationale turister adresseres i fem spor, som gennem forskellige greb og målgrupper vil være med til at løse dem.



Kommentarer