Fra Badehotellet til West Side Story på Aalborg Teater

19-10-2018
Sådan er det for skuespiller Merete Mærkedahl, der nu spiller musicalernes Rolls Royce.
Foto: Merete Mærkedahl kan opleves i Aalborg Teaters anmelderroste opsætning af West Side Story frem til og med 20. oktober. Fotograf: Emilie Therese.
Af Palle Bjørnstrup

Otilia fra Badehotellet og Anita fra Bernsteins ikoniske musical West Side Story er hinandens diamentrale modsætninger, men Merete Mærkedahl forløser begge karakterer med usvigelig sikkerhed og professionalisme.
Selvom der er langt fra den danske vestkysts sommeridyl i Badehotellet til bandemiljøet i New York West Side, og det ved første øjekast kan være svært at finde lighedspunkter mellem de to karakterer – den stramme, regelrette Otilia fra Badehotellet og den varmblodige Anita fra West Side Story, så er der dog lighedspunkter, fortæller Merete Mærkedahl: ”De har begge en utrolig stor retfærdighedssans og er meget sandhedssøgende”, og dette karaktertræk er ikke ukendt for Merete Mærkedahl: ”Det er et træk som jeg også kender fra mig selv – sådan er jeg også”, siger hun: ”De to kvindekarakterer finder sig ikke i hvad som helst og lader sig bestemt ikke kue”.

Hun er sådan set tilbage i velkendte omgivelser. Merete Mærkedahl kom til Aalborg Teater i 2009 efter endt uddannelse på Statens Scenekunstskole i Aarhus, og det der skulle have været et par år på den nordjyske scene blev, før Merete Mærkedahl fik set sig om, til 8 år på Aalborg Teater, hvor hun medvirkede i en stor vifte af forestillinger. Det nordjyske teater-publikum har gennem årene kunnet opleve Merete i blandt andet ”Evig Ung”, ”Kirsebærhaven”, ”Ein Bischen Frieden”, ”En kort en lang”, ”Sommer i Tyrol” og ”Hair”.

Efter 8 år valgte Merete Mærkedahl at prøve kræfter med freelance tilværelsen som skuespiller, og nyder at kunne lave mange forskellige opgaver rundt om i Danmark. Blandt andet har hun denne sommer medvirket i forestillingen Slagballe Banke i Aarhus, ligesom hun fik sin debut på revyscenen, da hun medvirkede i Hjørring Revyen.




Kommentarer