Chatrobotten MUNI kan give dig svaret

28-12-2020
Nu kan Aalborgs borgere få hurtige svar på spørgsmål om kørekort, flytning, pas og lægeskift.
Af Palle Bjørnstrup

Ideen er, at MUNI skal hjælpe med at give borgerne endnu bedre service og adgang til Aalborg Kommune. Den vil i første omgang være synlig på de sider på Aalborg Kommunes hjemmeside, der handler om kørekort, flytning, pas og lægeskift, og her kan man så få svar på sine spørgsmål døgnet rundt.

Dorthe Jespersgaard Borgerservicechef byder den nye digitale kollega velkommen: ”Vi har i forvejen stor tilgængelighed via telefonen med den digitale hotline, der har åbent til kl. 20 alle hverdage og søndag eftermiddag. Men nu kan MUNI forøge denne hjælp. Digitaliseringen giver et stort potentiale for bedre borgerservice, og vi kan se, at mange borgere uanset alder tager de nye digitale løsninger til sig. De borgere, der har brug for at tale med en medarbejder, hjælper vi naturligvis fortsat gerne både i vores fysiske og telefonmæssige Borgerservice”.

Planen er på sigt at MUNI kommer til at kunne svare på flere spørgsmål indenfor flere områder, eksempelvis også om børnepasning, byggeansøgninger osv.

”Den lille lyserøde MUNI dukker op i nederste højre hjørne på kommunens hjemmeside, og vi håber at borgerne vil tage godt imod den. Kan MUNI ikke svare, - den er jo ung endnu og ved ikke alt endnu – så får borgerne tilbuddet om at blive ringet op”; fortæller Dorthe Jespersgaard.

Den Digitale Hotline får i øjeblikket mange henvendelser bl.a. på grund af Covid-19, da mange borgere ikke møder personligt op i samme grad som tidligere. Her kan MUNI være en god hjælp for dem, hvis der er ventetid på telefonen.

Den Digitale Hotline er både i 2019 og 2020 nomineret til Digitaliseringsprisen som offentlig institution, der har vist en ny vej inden for it-udnyttelse i det offentlige.
Den Digitale Hotline er et samarbejde mellem 43 kommuner om et fælles virtuelt callcenter, der nu udvides med en chatbotfunktion.

Så MUNI er nu helt klar til at give svar på borgernes spørgsmål.



Kommentarer