Alle læser i Aalborg Kommune

10-05-2019
”Alle læser”-konkurrence og eReolen Go har sat gang i den digitale læsning på kommunens skoler.
Af Palle Bjørnstrup

Fakta er, at skoleeleverne læste rekordmange bøger i årets første kvartal.

En torsdag formiddag sidder Trine, Tobias og Maria fra 6. klasse på Nibe Skole i en hyggelig sofakrog – fordybet i hver deres e-bog. Maria har høretelefoner i ørerne, i gang med en lydbog, Trine er lige blevet færdig med at læse en bog om hunde, mens Tobias læser om håndboldstjernen Mikkel Hansen: Tobias, der også hedder Laulund Hansen, fortæller: ”Jeg læser en del bøger om håndbold og dyr, men jeg hopper også nogle gange på en krimi som lydbog – så føles det næsten, som at være med i handlingen selv. Det gode ved eReolen Go er, at det er let at vælge emner”, og han bliver suppleret af Maria Hansen: ”Jeg bruger den meget derhjemme også, blandt andet til frilæsning i engelsk. Det er så let bare at trykke lån, og så er det smart, at bogen jo afleverer sig selv, når låneperioden udløber”, forklarer hun.

Skolebibliotekar på Nibe Skole, Ole Sten siger: ”Vi oplever, at eReolen Go er moderne og indbydende for vores børn. Det kan noget i forhold til de klassiske boghylder med bogrygge. Det er tilgængeligt og så er det lettere for eleverne at finde bøger om det de interesserer sig for – og på det rigtige niveau”.

Sundheds- og kulturrådmand Mads Duedal er begejstret for samarbejdet omkring projektet ”Alle læser”: ””Alle læser”- kampagnen er et fremragende eksempel på, hvordan nogle ting bare går op i en højere enhed, når vi udvikler sammen. Aalborg Bibliotekerne byder ind med en brugervenlig platform og en masse erfaring i at fremelske børnenes lyst til at læse, og ude på skolerne tager de eleverne i hånden og lærer dem at bruge platformen og finde bøger, der matcher deres interesser og læseniveau”.

Også rådmand i Skoleforvaltningen, Tina French Nielsen er glad: ”Aalborg Bibliotekerne får en masse børn til at bruge bøgerne, skolerne får elever, som er bedre til at læse og har et større og mere nuanceret sprog – og børnene får en hel masse fede læseoplevelser med i skoletasken. Her er vist tale om en win-win-win situation, som vi kun kan være tilfredse med”.



Kommentarer